>

Hyllning till lyriken!

Vissa dagar bara vet man kommer att vara bra dagar... Idag är en bra dag! :D

Jag har sovit lite oroligt, men länge. Jag försöker släppa spänningarna och bara njuta av att det är lov, att jag faktiskt får vila ut och ta det lugnt några dagar. Men kanske är det bäst att jag prioriterar det här med att vila även när det inte är lov, om inte annat så sa gårdagens envisa spänningshuvudvärk, magkänslan och mina underbara vänner sanningen igår: Jag måste varva ner. Och nu börjar jag inse det själv, vilket är det främsta varningstecknet på att jag är för stressad. Så lovet blir till för vila, jag behöver verkligen det. Vila, sova och vara med människor som får mig att må bra, och läsa och skriva såklart.

Påbörjade för ett par veckor sedan ett nytt diktprojekt, Psalmer för agnostiker. Tänkt är att det ska bli en samling till slut, omfattande fem temakapitel - Misshandelsmys, Hjärtattackskärlek, Avundsjukledighet, Skörhetsideal och Vänskapsvärme. Det mesta kommer att vara nyskrivet, men jag kommer att använda flera av mina gamla dikter som grund om de passar in på något av teman.
Kommunens bibliotek anordnar dessutom en poesitävling, now we're talking! Första pris är ett presentkort på 1000 kr i bokhandeln, och jag har siktet inställt. Dags att vässa pennan och slappna av...

Jag har aldrig egentligen varit så mycket för poesi, jag hade väl samma gamla vanliga allmänna fördomar; att det är fjantigt, barnsligt och flummigt. Och ja, det kan det vara. Men det kan också vara sårbart, vackert, rått, ironiskt, tänkvärt, bultande, stenhårt, skimrande... Det blir vad man gör det till. Och känslan av att ha fått ner just de ord som man ville få ner, eller att läsa någon annans verk och bli alldeles varm av igenkännelse... Poesi har blivit en viktig del av mig. Låttexter är också poesi. Det finns låttexter jag älskar fast jag inte gillar musiken.

Jag vill ha ett stort bibliotek, fyllt med poesi, genusperspektiv, tonårsvärkande böcker och vackra skildringar. Jag vill ha böcker med tilltalande omslag och tänkvärt innehåll. Jag vill kunna vara både drömmande, medveten, smart, lyrisk och vacker. Man får gärna kalla mig pluggis, flummig, extremfeminist eller tråkig. Jag vet vem jag är och vad jag vill. Jag skäms inte vare sig för poesin eller min kunskap eller mina åsikter. Jag tror och vet att jag kan klara mig och skapa mitt liv som jag vill ha det.

Det känns bra att allt känns så annorlunda jämfört med för några år sedan. Jag njuter av att känna mig stark i mig själv. Jag älskar att känna att jag kan saker, och om jag inte kan dem, så kan jag lära mig dem. Jag älskar att skapa, att tänka, att diskutera och säga vad jag tänker och tycker, det vågade jag aldrig förut. Att ha den styrkan och våga gå rakryggad mitt i korridoren, det är en vardagsseger för mig. När man har strukit längs väggarna och bett om ursäkt för sin existens så länge, är bara den lilla "ta-sig-friheter"-friheten ett fuck off till det förflutna.

Har dessutom samlat på mig flera "BORDE-VILL-MÅSTE-MÅSTE-MÅSTE-HA-OCH-JAG-MÅSTE-HA-NU"-böcker på min lista:

* "Vår rättmätiga plats", om kampen för kvinnlig rösträtt

* "Kapitulera omedelbart eller dö", underbart obegriplig poesi

* "Egalias döttrar", genusperspektiv på en helt ny nivå!

* "För evigt", avslutningen på en underbar trilogi

* "Evermore", modern classy ungdomsromantik

* "Genus - hur påverkar det dig?", mycket bra grundbok!

Kärlek på kunskap, lyrik och livet just nu ♥

Mamma<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3(oändlighet)...

//Ylvas dotter
Postad i: Allmänt Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: